Discover new India - Reisverslag uit Bombay, India van Mirte Huisman - WaarBenJij.nu Discover new India - Reisverslag uit Bombay, India van Mirte Huisman - WaarBenJij.nu

Discover new India

Door: Mirte Huisman

Blijf op de hoogte en volg Mirte

26 Februari 2013 | India, Bombay

De week begon goed met het zingen van het Indiase volkslied op school en alle leerlingen van de hele school stonden op een rijtje netjes te zingen, dat was zo mooi om te zien om hun trouw voor het land te tonen. Na deze seremonie te hebben bijgewoond gingen we verder met het ontdekken van Mumbai waarbij we onder andere naar de Banganga Tank, Hanging gardens, KAmala NEhru Park, Higher court, Lower Court & the University of Bombay gingen. Het was allemaal even interessant en ik had een veer van een pauw gekocht van een mevrouwtje langs de weg, hoewel deze veer wel 1 meter lang was was dit niet het slimste om te doen ;). De dag erna gingen we in de ochtend aan het verslag voor Humind werken, omdat iedereen die aan deze uitwisseling meedeed een verslag moest schrijven en dit vervolgde we met een trip naar Elephanta Island waar op de weg naar boven na een verfrissende boottocht van 1 uur er velen apen op de trap zaten. Elephanta ISland staat bekend om de caves met afbeeldingen van olifanten en is elephanta island genoemd omdat ze deze tekeningen als eerste zagen toen er mensen kwamen. Iedere avond was er weer voortreffelijk gekookt en omdat we nog maar 2 normale dagen hadden aten we vooral westers eten. De dag erna gingen we naar het Bombay Natural History Society museum, wat erg interessant was en waarbij we verschillende species te zien kregen en een verhaal over deze werd verteld. Verder hebben we deze dag aangevuld met een gezellig dagje shoppen bij de Fashionstreet.
De volgende ochtend vertrokken we om 7 uur richting Chinmaya Ashram in KOLVAN vlakbij Lonavala om het ultime kamp te beleven voor de examenklas van 2013 & 2014 van de CAthedral & John Connon School :). We begonnen dit weekend goed met een 'lekker' ontbijtje wat bestond uit rijst, een te pittige saus, en vreselijke limonade.. DAarna gingen we met een tour naar de koeienstal waar er een heel verhaal werd verteld over hoe de koeien in India allemaal een bult hebben, omdat ze dan makkelijker spullen kunnen sjouwen met koeien enzo. Daarna was er nog gelegenheid om de kalfjes te knuffelen, dus iedereen sprintte er heen ;), zo lief was iedereen. Ik ben vergeten te vermelden dat op dit kamp electronica, zelfmeegebracht eten & korte broeken niet allowed waren en dat we met 110 leerlingen waren en 10 buitenlanders, 3 NEderlands en 7 Engelse uit Londen. Na de tour langs de koeienstallen gingen we lunchen wat er verrukkelijk uit zag met diverse snacks & lekkere dingen. Toen was het tijd voor de teambuilding part waarbij we in 10 groepen werden verdeeld van elk 11 mensen en met wie we een presentatie moesten maken. LAter die middag gingen enkele groepen presenteren totdat we er genoeg van kregen, want na elke presentatie was er 1 uur om daarover te debateren en aangezien je op een stenen ondergrond zit is dat niet zo comfortabel... Om even alles van ons af te schudden gingen we met zijn alle het spel reverse & ko spelen waardoor iedereen hun energie verloor zodat we die avond lekker 'snel' konden slapen na het avondeten en open house (wat een soort kampvuur was maar toch niet), velen lieten hun talent daar zien met hun zangtalenten, gitaar en drums :).
De volgende ochtend ging een groep van 15 mensen om 5 uur koemelken en de rest bleef nog lekker liggen, omdat niemand een wekker had zat er voor mij niets anders op dan lekker te blijven slapen. Toen we werden gewekte hapte ik snel even een muesli reep naarbinnen voordat we gingen beginnen aan bomen planten. Hierbij verwachtte ik gewoon dat we grond moesten scheppen en daarin een boompje planten, maar dat was het dus niet. We moesten eerst in een lange rits stro leggen en vervolgens met kruiwagens koeienpoep ophalen bij de koeienstallen nota bene met onze blote handen :S. Vervolgens moesten we deze koeienpoep in een emmer met water mengen zodat we als het klaar was de stro ervanuit konden halen en daarna over het stro verspreiden. Dit was echter een hele nieuwe ervaring, want wie kan er nou vertellen dat hij/zij in India koeienpoep heeft aangeraakt, ikke dus!
Na het 'bomen'planten kregen we eindelijk ons ontbijt en gingen we weer verder met alle presentaties, lunchen, rondleiding bij de bio fuel in het dorpje waarbij er hele interessante dingen over hoe de mensen uit het dorp aan hun energie komen, benzine & organisch voedsel, daarna gingen we nog even een spelletje spelen, avondeten en open huis doen, waarbij dit keer veel meer animo was.
De dag erna begon heel vroeg. Om 4.15 am werd mijn hut gewekt, zodat ik met 5 andere mensen mee konden doen aan de prayersession in de ochtend die om 5.00 am begon. SAmen met een man van de stam liepen we naar het dorpje waar de 'big happening' was. HEt was echt heel cool om mee te maken en we mochten zelf ook meedoen. We kregen een ketting met 108 kralen waarbij je bij elke kraal:
"Hare Krischna, Hare Krischna,
Krischna Krischna, HAre HAre,
HAre Ram, Hare Ram,
Ram Ram Hare Hare "
moest zeggen. De mensen die dit ritueel helemaal willen voortooien moeten de ketting 16 keer rond krijgen terwijl ze 'dit' blijven zeggen bij elke kraal, echt super mooi!
De dag vervolgde zich met een heerlijk stevig ontbijtje met een banaan voordat we de berg op vertrokken voor een onvergetlijke tocht. Het uitzicht was werkelijk prachtig en boven op de berg aangekomen na 2,5 uur stond een verkoelende duik voor ons te wachten in de grotten. Adembenemend was het gewoon. De terugtocht verliep ook even gesmeerd, hoewel hier en daar mensen vielen en er mensen wanhopig waren dat ze het niet meer redde, maar dat viel reuze mee. Aangekomen in de eco-village zette iedereen het op een sprinten naar de douche's ;) en pas om half 4 werden we weer bij elkaar geroepen om nog een paar presentaties te doen, omdat de Engelse deze avond het kamp zouden verlaten. HEt werd een onvergetlijke middag & avond en ik heb letterlijk genoten van iedere minuut! We gingen zelfs ook nog Warli painting maken, wat echt super grappig was, want hoe je uit eenvoudige voorwerpen als een driekhoek, rondje, en een vierkant de meeste tekeningen kan maken, bijzonder gewoon. De dag sloten we af met een open house again om de Engelse een goede reis te wensen. IEdereen kwam in actie en opbiechtingen werden gemaakt ;) 3 leerlingen hadden zelfs een lied voor heel de groep geschreven over het examenjaar wat ik wel erg bijzonder vond. Na deze onvergetelijke avond was het toch maar tijd voor een schoonheidsslaapje, want door al dat plezier vergeet je ook snel de stres.
De volgende ochtend konden we gewoon uitslapen en gingen we nog even de laatste presentaties doen waaronder die van mijn groepje, die echt verschrikkelijk slecht was, omdat we niets konden verzinnen met MAterialism. Na al deze presentaties te hebben aangehoord was het tijd voor de bedankjes. Zelfs ik ging opstaan om iets te zeggen, hoewel alles wat ik zei positief was hihi. Voordat we de bussen weer instapten gingen we lunchen en toen was het toch tijd om afscheid te nemen van al deze lieve jongens en meisjes.
Thuis bij Sakshi aangekomen was het meteen tijd voor inpakken, want de volgende ochtend zouden we naar het YMCA hotel vertrekken om de maatschappelijke stage groep te joinen op hun avontuur. Als afscheid gingen we met alle mensen van de uitwisseling pizza eten bij Sakshi thuis en we hadden zoveel lol dat de avond maar voor korte duur was.
De dag erna aangekomen bij het hotel, moesten we voor de zoveelste keer wachten totdat we vertrokken, maar liefst 2 uur (wat een bummer was). Toen de gids was aangekomen vertrokken we te voet naar Bombay Main station en gingen we met de trein naar de Goby GAtes om de wasserette (opnieuw) te zien. Het avontuur vervolgde zich met een trein terug waarin de mannen van de vrouwen in gescheiden coupées zaten. PEr taxi gingen we vervolgens naar de moskee op het water, waar je tevens de skyline van Mumbai kon bewonderen. Deze tocht vervolgde zich naar een tempel waar we de Goden konden aanbidden door bloemen of geld te schenken en waarna we in een goed restaurant onze lunch hadden. Na de lunch was het tijd voor Mumbai University, maar daar zijn we nooit aangekomen, want de taxichauffeurs wisten niet waar dat zat dus waren we bij het strand afgezet, wat een afzetterij! Gelukkig wisten we nog bij het hotel terug te komen en konden we heerlijk relaxen totdat we gingen dinneren.
De laatste dag in Mumbai, wat een bummer, we gingen om 10 uur richting het nationale park Sanjay Ghandi & de Kanheri-grotten. Na een bustocht van ongeveer 1 uur belandden we bij de mooie met aap-omsingelde-attackende grotten :). NA een tour door en rondom de grotten te hebben gedaan was het tijd voor de Safari. Iedereen was heel erg enthousiast hierover, maar toen het op het moment aankwam was er maar 1 leeuw, ook nog eens achter tralies en 2 tijgers, die bijna niemand kon zien. Maar desondanks kon iedereen nog lachen, want het was onze laatste dag. NA de avontuurlijke busreis terug naar het hotel kwamen alle uitwisselingstudenten nog even gedag zeggen en konden we deze vakantie mooi afsluiten. Want waar een wil is is een weg. En zo is dat.
India is een geweldig land met zijn voordelen en nadelen, ik vind het zeker de moeite waard om terug te komen!